economie

 

De sleutel tot succes is actie. En samen doen vormt de meest welvarende economie.

12 – Verantwoorde consumptie en productie

Het plaatje hier links naast schetst het perfecte beeld van een systeem dat compleet het tegenovergestelde is van verantwoordelijke consumptie en productie. 30% van de wereldwijde voedselproductie wordt verspild, terwijl bijna een miljard mensen op de wereld honger lijden. Er drijft zo’n 150 ton plastic in onze zeeën en oceanen. Fast fashion zorgt ervoor dat we meer kleren bezitten dan ooit te voren die na een of twee dragen kunnen worden afgeschreven. Kortom, we produceren te veel en gebruiken te weinig. We produceren en consumeren zonder rekening te houden met de nadelige effecten die het heeft op de ecosystemen waar we de grondstoffen vandaan halen om in eerste plaats te kunnen produceren. De cirkel is rond. De cirkel van lineaire productie. SDG 12 ziet erop toe dat de verspilling van voedsel en andere materialen per persoon vanaf 2030 halveert. Iedereen kan een steentje bijdragen. Hoe draag jij bij?

IBI² inspireert graag als het gaat om verantwoord consumeren en produceren. Tijdens de ontwikkeling van de biobouwmaterialen voor de Koninklijke BAM groep is ook rekening gehouden met 100% organische samenstellingen. Van materiaal tot proces selecteerde we zorgvuldig welke organische bouwmaterialen het meest geschikt zijn voor duurzame en modulaire toepassingen. Onder de naam Greenovators bouwen we aan een volledig circulair systeem samen met BAM. Hieronder in de infographic is te zien welke doelstellingen Greenovators heeft en welke afvalstromen uit de bouw weer als nieuw te gebruiken zijn. Het einddoel is, de initiële lineair geproduceerde producten om te vormen tot hernieuwbare waarde. Zo proberen wij de transitie naar verantwoordelijke productie aan te jagen. Minder produceren en meer gebruiken. Zuinig omgaan met wat voor handen ligt, en vooral een voorbeeld nemen aan processen in de natuur. Waar de term afval niet bestaat.

Afvalstromen omzetten in waarde

Greenovators is als specifiek project vanuit de behoefte van BAM ontstaan om het reststromen op de bouwplaats te benutten als grondstof in plaats van afval. De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met het ontwikkelen van een hout-/bouwplaat vervaardigd uit afvalhout. Op de verschillende en geografisch zeer verspreid liggende bouwplaatsen wordt jaarlijks voor een bedrag van circa 11 miljoen euro aan afval geproduceerd, variërend van hout tot gips en glas tot slip. Hiernaast zijn de verschillende materialen inzichtelijk gemaakt.

Afhankelijk van de hoedanigheid van het betreffende hout (al dan niet bewerkt met verf of ander middel) is een plaat ontwikkeld die volledig bio-based is samengesteld of een overeenkomstige plaat met een minimum aan ingrediënten als verf of ander middel. Deze platen zijn inmiddels getest op toepassing, treksterkte, etc.


Met de term Greenovators willen we aangeven dat het gaat om groene ontwikkelingen en vernieuwingen gebaseerd op principes van circulariteit.

blue ports – een nieuwe werkwijze

Project Blueports houdt zich bezig met de transporttransitie van “rijden als het kan, varen als het moet”, naar “Varen als het kan, rijden als het moet”. Medio januari (2023) is de aanvraag voor de subsidie voor project Blueports de deur uit gegaan. In juni komt waarschijnlijk het antwoord.

Binnenhavens staan voor flinke uitdagingen op het gebied van verduurzamen en de energietransitie. De grote impact die het heeft biedt uiteraard ook kansen als er rekening wordt gehouden met de relevante SDG’s voor de havens. De samenwerking van organisaties die Blueports vormgeven hebben een nieuwe aanpak opgesteld vanuit de 17 SDG’s. Hierdoor werd inzichtelijk hoe de omgeving er precies uitziet, wat het nodig heeft en welke (alternatieven) grondstoffen gebruikt kunnen worden. Het gaat uiteindelijk in zijn geheel om het beter benutten van het rivierensysteem. Een manier van werken die havens meer met elkaar laat verbinden, maar ook een verbinding legt tussen omgelegen stukken natuur. Veel havens staan bijvoorbeeld ook nog praktisch met hun rug naar de nabij gelegen steden. Door in de nieuwe ontwikkeling de SDG’s mee te nemen wordt het makkelijker de koppeling te maken tussen haven en stad.

In Brussel spreken ze enthousiast over de nieuwe aanpak. Het wordt gezien als innvotief en vervrissend en het sluit goed aan bij de

circulaire- en duurzaamheidsdoelstellingen. De vraag is dus niet of de subsidie er gaat komen, maar wanneer. Dan kan deze transitie momentum krijgen en inspireert het mogelijk andere distributie- en transportsystemen om ook over te gaan op deze nieuwe werkwijze.

In de jaareditie van het magazine Havenlocaties Nederland 2023 is de bijdrage van Blueports op pagina 61 en 62 uitgebreid beschreven. Verder wordt er aandacht besteed aan andere havenbedrijven, havenlocaties en containerterminals in Nederland, en wat zij doen om toe te werken naar de circulaire economie. Klik hier voor het volledige magazine.

nl_NLDutch